Buscar líders en temps d’acceleració

Buscar líderes en tiempos de aceleración

Buscar líders en temps d’acceleració

20/05/2026 Saltor Talent Comments Off

En els últims mesos, en processos de recerca de directius, s’ està veient una tensió creixent entre la velocitat a la qual evolucionen les organitzacions i la capacitat del mercat per generar determinats perfils de lideratge.

El mercat continua tenint executius sòlids i amb bones trajectòries. Però, en molts casos, comença a ser més difícil trobar perfils realment preparats per a determinats contextos de transformació.   El desajust no es deu a falta d’experiència funcional, sinó que moltes companyies ja no necessiten únicament bons gestors. Necessiten líders capaços d’operar en ambigüitat, accelerar canvis, professionalitzar estructures o liderar sota pressió.  

I probablement hi ha una raó de fons: la incertesa i el canvi no són una cosa nova. El concepte de VUCA porta utilitzant-se més de quatre dècades. Però sí que fa la sensació que en els últims anys hi ha un component clar d’acceleració. Les organitzacions evolucionen, canvien i es transformen cada vegada més ràpid.  

I en molts casos les necessitats de les companyies evolucionen més ràpid que la capacitat del propi mercat directiu per adaptar-se.   És on apareix la divergència. Les empreses saben que necessiten incorporar lideratge, però no sempre tenen clar quin tipus de lideratge necessiten exactament en aquell moment.   Per això, en determinats processos, l’ Executive Search deixa de ser únicament un exercici d’ identificació de talent i passa, en part, a ser un exercici de diagnòstic i assessorament en la definició del perfil.  

Potser part del repte estigui també a acceptar que, en entorns de canvi accelerat, el lideratge més valuós ja no és el que millor replica el passat, sinó el que millor pot ajudar a construir el següent escenari navegant en incertesa. I això exigeix, en molts casos, prioritzar capacitat d’adaptació i criteri per sobre de l’encaix perfecte sobre el paper.

Perquè aquest escenari ideal de tenir tres candidats “plug & play” damunt la taula i simplement triar quina encaixa millor ja no és habitual.

Article de César Durán (Associate Director)